Rekorden i gennemkørsel af S-togsnettet

Det var engang i løbet af foråret 1990, mens jeg studerede og boede på kollegium (Nordisk Kollegium på Østerbro i København), at jeg fik ideen, efter at have læst i Guinness Rekordbog, at der var rekorder for hurtigste gennemkørsel af undergrundsbanerne i London og New York.

Men – der var ingen rekord for hurtigste gennemkørsel af S-togsnettet. Samtidig kunne jeg se for mig, at det ville være muligt vha. et computerprogram at beregne en eller flere optimal(e) tur(e), da S-tog jo som bekendt kører efter faste minuttal (der på engelsk hedder noget så smukt som steady hours).

En optimal tur giver jo en optimal rekord – en rekord, der ikke kan slås; det gælder ganske få kategorier af rekorder, stort set kun ”først”-rekorder, som den første mand på Månen; R.I.P., Neil!

Jeg tog derfor kontakt til forlaget bag, Komma og Clausen A/S, for at høre, om det var en rekord, de evt. var interesseret i, og hvordan man skulle forholde sig med alt det praktiske, herunder betingelser og dokumentation. Under hele forløbet havde jeg en rigtig god kontakt til forlagets chefredaktør, Henrik Ægidius.

Jeg fik to af mine gode venner og gangfæller, Søren og Preben, med på ideen. Da programmet var skrevet, kørte det noget tid og fandt tre ture, der alle var på 6 timer og 26 minutter.

Vi valgte dén, der var enklest mht. togskift, men der var stadig nogle, der var kritiske, og krævede præcision i overholdelse af køreplanen fra DSB’s side – bl.a. på Svanemøllen Station (ét minut regnet i afgangstider, så reelt lidt mere end et minut, til et perronskift – op ad trapper, hen og ned igen ad trapper… pyh-ha) og vendepunktet på Vestbanen, Høje Taastrup Station (også kun hér ét minut – og det var fra ankomst til afgang, dog ikke med perronskift, men mellem det ankomne tog og toget på sporet overfor tilbage).

Turen skulle køres mandag 11.6.1990, og naturligvis tog vi S-toget (!) fra Østerport til Køge, hvor den skulle tage sin begyndelse 6:46: Så vi var tidligt oppe dén dag…

Et togskift, der absolut ikke skulle have været kritisk, var et andet vendepunkt, nemlig ved Hillerød Station. Men vi blev mere og mere forsinket på vej ind mod Hillerød, og til sidst så vi toget, vi skulle have været med tilbage, passere os.

Der var generelt 20-minuttersdrift dengang mod 10-minuttersdrift i dag (2014), så vi kunne altså se frem til i bedste fald at sætte en rekord, der kunne forbedres 20 minutter. Dette slog os dog ikke ud, og vi gennemførte, heldigvis uden yderligere forsinkelser fra DSB’s side.

Den københavnske lokal-tv-station Kanal 2, som Komma og Clausen havde et samarbejde med, viste også interesse for rekordforsøget, og vi var med på ideen. Således tog Søren og jeg S-toget (naturligvis!) til Skovlunde, for at komme til studierne, om aftenen, da der var tale om en direkte udsendelse, kaldet Sådan er livet – også.

Vi blev, sammen med Henrik Ægidius, interviewet om dagens rekordforsøg, og fortalte som noget af det sidste om det hændte ved Hillerød, og at vi i den følgende uge ville slå vores egen rekord med 20 minutter; dette imponerede studieværten/intervieweren en hel del.

Dette gjorde vi så også. Tirsdag den 19.6.1990 prøvede vi igen med start kl. 6:46 i Køge. Denne dag gik alt som det skulle, og kl. 13:12 kunne vi rulle ind på Farum Station. Billedet, der kom i rekordbogen, er naturligvis taget med selvudløser, noget man vel kan kalde selfiens forløber :-).

Det er korrekt, at der var 79 stationer mod i dag (2014) 84 stationer. Da vi foretog vores to gennemkørsler, var Malmparken Station den nyeste station på nettet (åbnet 1989). Der var en gren fra Vanløse til Frederiksberg, som nu er omlagt til metro (stationerne Lindevang, Solbjerg og Frederiksberg; for Solbjergs vedkommende er det nu et binavn til Fasanvej Station).

Ringbanen er færdigudbygget og forbinder nu samtlige seks ”fingre” i nettet. Således er Bispebjerg Station (1996), Flintholm Station (2004), KB Hallen Station, Ålholm Station, Danshøj Station og Vigerslev Allé Station (alle 2005) kommet til. Ellebjerg Station på Køgebugtbanen blev nedlagt og erstattet af Ny Ellebjerg Station (2007), der forbinder Ringbanen med Køgebugtbanen. Siden vores gennemkørsel har Godthåbsvej Station skiftet navn til Grøndal Station (1996), men det er jo en mindre væsentlig detalje.

Endvidere er der kommet to nye stationer på Frederikssundbanen, Kildedal (2000) og Egedal (2002, opr. Gl. Toftegård).

Som jeg ser det, er S-togsnettet langt enklere at komme rundt i, og burde også være hurtigere (men det kræver jo ”lige”, at jeg fremfinder programmet – for jeg skriver det ikke fra scratch igen :-) – tilretter det, herunder køreplanen (en smal sag) og kører det (hvilket skulle gå ret så meget hurtigere end på datidens computere). Måske læseren har lyst til at prøve kræfter med S-togsnettet anno 2014? Selv om rekorden måske ikke bliver optaget i bogen, kunne det være ganske interessant…

Man skulle ikke tro, at den lille ”blindtarm” Vanløse - Frederiksberg kan påvirke en rekord meget, men det gjorde den, kan jeg love, både i tid og besvær, så dét at den er omlagt til metro, vil også have stor positiv effekt på et eventuelt nyt rekordforsøg.

I dagtimer er der nu 10-minuttersdrift, på Ringbanen endda 5-minuttersdrift. Denne forbinder som nævnt alle seks ”fingre” og vil være en stor hjælp. Ringbanen har dog ikke faste minuttal længere, men kører med intervaller, hvilket gør sagen lidt mere kompliceret. Det svarer nogenlunde til at finde den hurtigste tur rundt i metroen; denne bliver dog først rigtig interessant, når Metro Cityringen åbner, forhåbentlig i 2018, hvilket jeg ser meget frem til.

Tilbage / Back

 

Side 228 i den danske udgave af Guinness Rekordbog 1991, den første udgave, der udkom efter vores rekord. Der har desværre indsneget sig et en mindre fejl i billedteksten (Søren og Preben er ombyttet; vi står, betragtet fra venstre mod højre, Preben, Søren og undertegnede) og en misforståelse i brødteksten (idet der står, at datoen er 11. juni 1990; det var datoen for den første gennemkørsel, hvor DSB havde en forsinkelse, der gjorde, at vores rekord blev 20 minutter ringere end den optimale; i billedteksten står der korrekt d. 19. juni 1990, hvilket var datoen for den anden og endelige gennemkørsel).